انواع کیست تخمدان

کیست های تخمدان، کیسه های مملوء از مایعی هستند که در یکی از تخمدان ها و یا هر دو تشکیل می شوند. تشکیل این کیست ها در خانم ها و در هر رده سنی کاملا طبیعی است.در بیشتر موارد، کیست تخمدان با علامت و نشانه ای همراه نیست و خوش خیم در نظر گرفته می شود. نیازی به درمان این کیست ها نیست. اما گاهی کیست بزرگ و منجر به بروز علائمی می شود که نیاز به درمان و گاها جراحی خواهد بود.

دکتر زینب برکتی متخصص زنان، زایمان و نازایی و جراح زیبایی زنان می باشند. شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر زینب برکتی می توانید با شماره های 09023860697 و 09203860697 تماس حاصل فرمائید یا از طریق پیج اینستاگرام با ایشان در تماس باشید.

انواع کیست تخمدان

انواع گوناگونی کیست تخمدان وجود دارد که به دو دسته کیست های فانکشنال و کیست های پاتولوژیک تقسیم می شوند.

• کیست های فانکشنال

بیشتر کیست های تخمدان از نوع فانکشنال هستند. بدین معنا که می توانند به عنوان بخشی از سیکل قاعدگی رشد کنند. هر ماه، تعدادی فولیکول از تخمدان ها آزاد می شود. یکی از این فولیکول ها بالغ شده و تخمک آزاد می کنند. بعد از آزاد شدن تخمک، فولیکول ها تبدیل به جسم زرد می شوند. جسم زرد هورمون هایی را تولید می کند که باعث می شود لایه های مخاطی رحم برای باروری آماده شوند. در صورتی که تخمک بارور نشود، جسم زرد از بین خواهد رفت.

• کیست های پاتولوژیک

این کیست ها حاصل رشد زیاد سلول ها هستند. ممکن است با عنوان تومور نیز یاد شوند، اما الزاما به این معنا نیست که سرطانی هستند.

علائم و نشانه های کیست تخمدان

بیشتر کیست های تخمدانی، منجر به بروز علامت و نشانه ای نمی شوند و خود فرد متوجه تشکیل کیست در تخمدان ها نخواهد شد. با این حال، بسته به نوع کیست، شاهد بروز نشانه های زیر خواهیم بود:

• احساس درد و ناراحتی در ناحیه زیر شکم
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • نیاز مکرر به دفع ادرار
  • دفع سخت مدفوع
  • احساس سوزش معده بعد از خوردن غذا
  • سیکل قاعدگی دردناک و یا تغییر در الگوی سیکل قاعدگی

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که علائم گفته شده می توانند ناشی از سایر مشکلات پزشکی باشند. به همین خاطر، توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه علامت جدید، حتما به پزشک مراجعه شود.

انواع کیست تخمدان

علت تشکیل کیست تخمدان چیست؟

بیشتر کیست های تخمدان در واکنش به تغییرات هورمونی بدن  تشکیل می شوند. به همین خاطر، هر گونه موردی که بر روی سطح هورمون ها تاثیر بگذارد، می تواند باعث تشکیل کیست در تخمدان نیز شود. مواردی از قبیل:

• استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری
  • مصرف هورمون در درمان ناباروری
  • هورمون درمانی در سرطان پستان
  • کم کاری تیروئید

در صورت ابتلا به اندومتریوز و یا تخمدان پلی کیستیک، احتمال تشکیل کیست در تخمدان ها بیشتر خواهد بود.

تشکیل کیست در تخمدان چه عوارضی را به همراه خواهد داشت؟

کیست های تخمدانی معمولا باعث بروز عوارض خاصی نمی شوند. اما گاهی کیست می تواند دچار چرخش شود که خونرسانی به تخمدان قطع خواهد شد. این احتمال نیز وجود دارد که  کیست به طور ناگهانی ترکیده شود. هر دو این مشکلات، می توانند با درد شدید در شکم همراه باشند. در خانم هایی که کیست تخمدان در آن ها تشخیص داده شده است، در صورت بروز هر گونه درد ناگهانی و شدید در شکم، حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

تشخیص کیست تخمدان

از آن جایی که در بیشتر موارد، کیست های تخمدان با علامت و نشانه ای همراه نیستند، در تست هایی مانند اسکن اولتراسوند تشخیص داده خواهند شد. جهت تشخیص کیست تخمدان، پزشک به بررسی و معاینه شکم بیمار، معاینه واژن و بررسی سوابق پزشکی خواهد پرداخت. گاهی نیاز است تا تست های تشخیصی بیشتری انجام شوند. تست هایی از قبیل:

• سونوگرافی ترانس واژینال. در این تست، پروب اولتراسوند داخل واژن قرار می گیرد و تصاویر دقیقی از تخمدان ها را در اختیار پزشک قرار می دهد.
  • سونوگرافی شکمی. این تست که بر روی قسمت پایین شکم انجام می شود، هر گونه مشکل در نواحی لگنی را به خوبی نشان خواهد داد.
  • آزمایش خون. به منظور بررسی سرطان. بالا بودن سطح CA- 125 در خون، می تواند نشانه ای باشد از سرطان تخمدان.

درمان کیست تخمدان

در بسیاری از موارد، نیازی به درمان کیست تخمدان نیست. نوع درمانی که برای بیمار در نظر گرفته می شود، به موارد زیر بستگی دارد:

• نوع کیست
  • میزان بزرگ بودن کیست
  • میزان ظاهر شدن علائم
  • بودن فرد در دوران یائسگی

در صورتی که اندازه کیست کوچک باشد، پزشک ترجیح می دهد بیمار تحت نظر و مراقبت باشد و در این مدت، سونوگرافی را حتما انجام دهد. در بسیاری از موارد، کیست های کوچک به مرور و بعد از گذشت چند ماه از بین می روند، بی آن که منجر به بروز علائم و یا عوارضی شده باشند.

زمان مناسب انجام سونوگرافی از سوی پزشک تعیین می شود. که معمولا زمان های زیر تجویز خواهد شد:

• بعد از یک سال در صورت وجود سیکل قاعدگی
  • هر چهار تا شش ماه یک بار، در دوران یائسگی

معمولا کیست های تخمدان در طول دوران بارداری، خود به خود درمان می شوند و تنها در صورتی که بزرگ و یا منجر به بروز علائم و نشانه شوند، جراحی از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

انواع کیست تخمدان

جراحی معمولا زمانی در نظر گرفته می شود که پزشک احتمال سرطانی شدن کیست را  داده باشد. روش های جراحی عبارتند از:

• لاپاراسکوپی: در این روش، برش های کوچکی بر روی شکم زده و گاز وارد لگن می شود تا امکان مشاهده تخمدان ها فراهم گردد. لاپاراسکوپ، از شکم عبور می کند و پزشک می تواند به بررسی ارگان های داخلی بپردازد. بعد از برداشت کیست، برش ها بخیه زده خواهند شد.

این روش جراحی، دوره نقاهت بسیار کوتاه و عوارضی کمتری مانند درد را به همراه دارد.

• لاپاراتومی: این روش زمانی انجام می شود که اندازه کیست بزرگ باشد و یا احتمالی سرطانی شدن کیست داده شود. در طول لاپاراتومی، تنها یک برش طویل بر روی شکم زده می شود. بعد از برداشت، کیست از نظر سرطان بررسی خواهد شد. در پایان، برش بخیه زده می شود.

بعد از این روش جراحی، معمولا بیمار چند شب را در بیمارستان بستری خواهد بود.

آیا کیست تخمدان تاثیری بر روی باروری می گذارد؟

معمولا کیست های کوچک مشکلات باروری ایجاد نمی کنند. به خصوص کیست های فانکشنال که خود به خود درمان می شوند. سندرم تخمدان پلی کیستیک و اندومتریوز، از جمله اختلالاتی هستند که باعث تشکیل کیست در تخمدان و مشکلات باروری می شوند. در برخی موارد، کیست به روش جراحی برداشته می شود، حتی زمانی که تخمدان نیز برداشته شود، مشکلی برای باروری به وجود نخواهد آمد و تخمدان ها همانند حالت طبیعی فعالیت می کنند.

در پایان این که

کیست های تخمدان، معمولا خوش خیم و غیر سرطانی هستند و منجر به بروز مشکل جدی نمی شوند، مگر این که بزرگ شوند. که در چنین شرایطی، مراجعه به پزشک، به درمان موثرتر و تسکین علائم کمک خواهد کرد.