با افسردگی پس از زایمان چه کنیم؟

به دلیل تغییرات چشمگیر هورمونی مرتبط با بارداری و زایمان، برخی از مادران با آغاز یک افسردگی پس از زایمان روبرو می شوند. درصد کمی از خانم ها یک بخشی از افسردگی را در روزها و یا هفته های بعد از زایمان تجربه می کنند که ممکن است منعکس کننده تغییر سبک زندگی مادر باشد.

اما افسردگی پس از زایمان اغلب با اضطراب شدید و حتی حملات هراس همراه است. در موارد نادر، افسردگی ممکن است با ویژگی های روانی مانند توهم نیز همراه باشد. خانم هایی که در دوران بارداری علائم خلقی و اضطرابی را تجربه می کنند، در معرض خطر ابتلا به یک افسردگی شدید پس از زایمان هستند.

مشکلات خلقی بعد از زایمان

50 تا 80 درصد خانم ها بعد از زایمان دچار غمگینی می شوند و بدون دلیل ناراحت هستند و حتی ممکن است چند ساعتی از روز را هم با گریه سپری کنند، اگرچه ممکن است هر زن علائم کمی متفاوت تر نیز داشته باشد:

• احساس نا امیدی
  • گریه بدون دلیل مشخص
  • تحریک پذیری بالا
  • بی حوصلگی
  • اضطراب
  • بی قراری

معمولا این احساسات خیلی زود پس از زایمان آغاز و معمولاً بدون درمان از بین بروند. این علائم ممکن است در افسردگی پس از زایمان نیز وجود داشته باشد. افسردگی پس از زایمان شکل جدی تر تغییر خلقیات است. زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان ممکن است در کنار آمدن با کارهای روزانه خود دچار مشکل شوند.

علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟

افسردگی پس از زایمان از بسیار جدی تر و ماندگارتر تغییر رفتار بعد از زایمان می باشد. اگرچه ممکن است هر زن علائم متفاوتی داشته باشد اما از جمله شایع ترین علائم افسردگی پس از شامل:

• غمگینی
  • اضطراب
  • ناامیدی
  • خستگی شدید
  • تمرکز ضعیف
  • گیجی
  • ترس از آسیب رساندن به نوزاد یا خود
  • نوسانات روحی با اوج های اغراق آمیز ، پایین و یا هر دو
  • میل جنسی بسیار پایین
  • احساس گناه
  • عزت نفس پایین
  • گریه بدون کنترل و بدون دلیل
  • اهمیت و یا توجه بیش از حد به نوزاد و یا عدم علاقه به نوزاد
  • تغییر اشتها
  • اختلالات خواب
  • از دست دادن حافظه
  • احساس انزوا

چه عواملی باعث افسردگی پس از زایمان می شوند؟

اگرچه علت دقیق افسردگی پس از زایمان هنوز ناشناخته است اما به احتمال زیاد ممکن است عواملی در این امر دخیل باشند که شامل:

• فشار روحی
  • دعوا های زناشویی
  • تغییر نقش به عنوان یک مادر
  • تغییرات هورمونی بدن بعد از زایمان
  • داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی ابتلا به بیماری روانی، به ویژه افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان چگونه تشخیص داده می شود؟

روش های تشخیصی معمولی برای تشخیص افسردگی پس از زایمان وجود دارد که شامل بررسی تاریخچه کامل سلامتی، معاینه بدنی و یا ارزیابی روانپزشکی است. در برخی موارد، ممکن است مادر به یک غربالگری تیروئید نیاز داشته باشد تا هورمون ها یا مشکلات متابولیکی یا شرایطی را که ممکن است به عنوان یک دلیل اساسی در آن باشد، یافت شود.

با افسردگی پس از زایمان چه کنیم؟

درمان افسردگی پس از زایمان

توجه به این نکته حائز اهمیت است که بیشتر خانم هایی که دچار تغییر خلقیات، افسردگی پس از زایمان، یا اختلال وسواس فکری بعد از زایمان است ممکن است حتی علائم ذکر شده را نداشته باشند اما در هر صورت، لازم است هر چه سریع تر درمان مناسب آغاز شود. شروع درمان به موقع می تواند راهی برای اطمینان از سالم ماندن و انجام مراقبت از نوزاد متولد شده باشد و تجربه حس دلنشین و لذت بخشی مادری باشد.

در واقع درمان بر اساس فاکتورهایی زیر انجام می شود:

• سن مادر
  • سلامت عمومی و تاریخچه سلامتی وی
  • اینکه علائم افسردگی تا چه اندازه جدی است و چه مدت زمان به طول انجامیده
  • تحمل مادر برای مصرف داروهای خاص روش های درمانی دیگر

اما روش های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تجویز داروهای هورمونی، داروهای ضد افسردگی یا هر دو
  • درمان روانشناختی. در روش درمانی ممکن است هم مادر ، هم خانواده یا شریک زندگی شرکت کنند.
  • حضور در گروه ها و کلاس های آموزشی
  • مدیریت استرس و آموزش حفظ آرامش
  • انجام فعالیت های بدنی و ورزش

چگونه می توان به همسر یا شریک زندگی خود کمک کرد؟

• او را تشویق کنید تا در مورد احساسات خود صحبت کند. بدون قضاوت در مورد او یا ارائه راه حل به او گوش فرا دهید.
  • در انجام امور منزل و امور مربوط به مراقبت از کودک به او کمک کنید. منتظر نباشید که او بپرسد!
  • اطمینان حاصل کنید که او برای خودش وقت می گذارد. استراحت و آرامش امری بسیار مهم است. او را تشویق کنید تا استراحت کند.
  • اگر او آماده رابطه جنسی نیست، صبور باشید. افسردگی بر میل جنسی وی تأثیر می گذارد اگر برای رابطه جنسی آماده نیست، به او فشار وارد نکنید. ممکن است مدتی قبل از این که به خلق و خوی قبلی خود بازگردد.

کلام آخر

توصیه می شود در صورتی که خود یا یکی از عزیزانتان به افسردگی بعد از زایمان دچار شده اید به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید و در مورد انتخاب بهترین و مناسب ترین روش های درمانی یک قرار ملاقات تنظیم کنید. کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مشکل نیز کمک زیادی در روند و سرعت بهبودی فرد خواهد داشت.