درمان خشکی و آتروفی واژن با لیزر

خشکی واژن که با نام آتروفی واژن یا واژینیت آتروفیک نیز شناخته می شود، یک عارضه شایعی می باشد که می تواند خانم ها را در هر مرحله از زندگی بزرگسالی خود تحت تأثیر قرار دهد و موجب خجالت و شرمساری، کاهش اعتماد به نفس و در برخی موارد شدیدتر موجب ناراحتی های جسمانی نیز شود. تقریباً 80٪ از خانم ها به دلیل تغییرات هورمونی در طول زندگی خود ممکن است خشکی واژن را تجربه کنند.

یک واژن در حالت طبیعی و عادی خود هنگام تحریک جنسی با افزایش رطوبت واژن همراه است اما از دست دادن حس، به طور موقت یا دائمی می تواند یک شوک باشد و احساس اعتماد به نفس یک خانم را تضعیف کند.

چه مواردی موجب خشکی واژن می شود؟

رطوبت بافت واژن توسط هورمونی ترشح شده از تخمدان ها به نام استروژن کنترل می شود. هنگامی که تولید استروژن از تخمدان ها متوقف یا دچار اختلال شود می تواند موجب بروز احساس خارش، سوزش و خشکی واژن شود.

شایع ترین علت کاهش سطح استروژن در بدن ورود به دوران یائسگی می باشد. در این دوره بدن تولید استروژن خود را کاهش می دهد و این مسله منجر به نازک تر شدن بافت واژن می شود. با این حال، دوران یائسگی تنها دلیل خشکی واژن نیست. دلایل زیادی وجود دارد که می تواند بر تولید این هورمون تأثیر بگذارد:

• اتفاقات مهم زندگی مانند زایمان و شیردهی
  • درمان های هورمونی مانند HRT و قرص های پیشگیری از بارداری
  • بیماری هایی مانند سرطان و درمان های آن
  • مصرف داروهایی مانند ضد افسردگی و داروهای ضد تب یونجه
  • واکنش به موادی مانند نیکوتین و الکل
  • استفاده بیش از حد از دوش واژینال

علائم خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن با علائم مختلفی قابل شناسایی می باشد:

• سوزش و خارش
  • التهاب
  • درد هنگام برقراری رابطه جنسی
  • عفونت و ترشح

نکاتی که باید در ارتباط با عارضه خشکی واژن به آن توجه کرد :

با توجه به اینکه مخاط طبیعی واژن، حالت اسیدیته دارد و بافت واژن را در برابر عفونت های مجاری ادراری محافظت می کند، هنگامی که تولید این مخاط کاهش پیدا کند، واژن با مقاومت کمتری مواجه می شود و احتمال ابتلا به انواع عفونت های واژن مبتلا می شود.

خشکی واژن موجب خارش نیز می شود و این مسله نیز موجب عدم تحمل برای فرد می شود، در نتیجه خاراندن ناحیه موجب می شود تا پوست در این قسمت حساس، ملتهب و دچار آسیب نیز شود و عارضه را تشدید نماید.

درمان خشکی و آتروفی واژن با لیزر

درمان های موثر برای رفع خشکی واژن

استفاده از روان کننده ها

به طور معمول اولین روش درمانی برای رفع علائم آزار دهنده خشکی واژن، با فرض خفیف بودن آن، اغلب از روان کننده ها یا مرطوب کننده های واژن استفاده می شود . در واقع یکی از روش های ساده در بهبود عارضه خشکی واژن و تسکین درد و ناراحتی این ناحیه حین برقراری رابطه جنسی استفاده از روان کننده هایی بر پایه آب می باشد. فرمول این مواد به گونه ای است که می تواند بافت واژن را به طور طبیعی هیدراته و مرطوب نماید و اصطکاک بین بافت های واژن که به دلیل خشکی و کاهش حجم به وجود آمده را تا حد زیادی کاهش دهد. البته باید توجه کرد که این مواد اثری موقت دارند و جذب پوست نمی شوند و برای دستیابی به یک اثر ماندگار و طولانی از روش لیزر واژینال بهره برد.

استروژن واژینال

ممکن است در خانم هایی که علائم شدیدتری دارند، استروژن واژن تجویز شود که اثبات شده روش بسیار مؤثر و بی خطری می باشد. با این حال، یک مسله ای که در روش استروژن درمانی واژن وجود دارد این است که خانم ها همیشه آن را انجام نمی دهند.

رفع خشکی واژن با لیزر

افت سطح استروژن که اغلب با یائسگی و سایر شرایط همراه است می تواند باعث خشکی ناراحت کننده و گاه دردناک و نازک شدن دیواره های واژن شود.

زمانی که کرم های استروژن و سایر روش های درمانی موضعی مؤثر نیستند، بکار گیری از روش لیزر تراپی  به عنوان یک گزینه درمانی مناسب پیشنهاد شده است. لیزر قبلاً به طور موثری در سایر قسمت های بدن برای بازسازی بافت و تولید کلاژن و الاستین به کار رفته است. اما امروزه استفاده از آنها برای درمان علائم خشکی واژن مورد استفاده قرار می گیرد.

جوانسازی واژن با لیزر مونا لیزا تاچ Touch Tou به عنوان یک گزینه درمانی غیر تهاجمی می تواند برای خشکی واژن و سایر علائم مربوط به یائسگی مورد استفاده قرار می گیرد. لیزر درمانی به منظور افزایش میزان تولید هورمون استروژن واژن در بهبود عملکرد جنسی در خانم هایی از مشکل خشکی، خارش و سوزش واژن شکایت دارند روش بسیار موثر و خوبی می باشد.  تقریباً 55٪ از خانم های یائسه به دلیل وجود برخی از این علائم دچار انواع نارسایی ها و گاهی درد می شوند.

لیزر مونالیزا تاچ

همچنین این روش می تواند برای خانم های یائسه و همچنین برای خانم های مبتلا به سرطان پستان که دوران شیمی درمانی یا هورمون درمانی را می گذرانند و دچار خشکی واژن شده اند روش بسیار ایده آل است و می تواند بر تولید استروژن آنها تأثیر گذار باشد.

با توجه به مطالعات اخیر 70٪ تا 80٪ از افرادی که از این روش بهره برده اند راضی بوده اند، بدون اینکه عوارض جانبی جدی در آنها به وجود آمده باشد.

کلام آخر

به دلیل کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی، ممکن است خانم ها با مشکلاتی از جمله خشکی واژن، سوزش واژن، ترشحات و خارش را تجربه کنند که در مجموع به عنوان سندرم دستگاه تناسلی یائسگی (GSM) شناخته می شوند. چنین علائمی نتیجه کاهش خاصیت ارتجاعی واژن می باشد. لیزر واژینال یک روش غیر هورمونی و غیر تهاجمی جز یکی از روش های ماندگار برای بازگرداندن بافت طبیعی واژن به دوران قبل از یائسگی دارد..

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان از دکتر زینب برکتی متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی واژن می تواند با شماره های تماس حاصل فرمایید.