زگیل تناسلی و روش های درمان آن

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی به گروهی از ویروس ها اطلاق می شود که عامل ایجاد بیماری زگیل تناسلی و یا رشد سلول های سرطانی دهانه رحم می باشد. زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری مقاربتی در سطح جهان می باشد و در حال حاضر هیچ درمانی برای عفونت HPV  وجود ندارد، اما برای اکثر افراد این بیماری توسط سیستم ایمنی بدن از بین می رود. یکی از روش های محافظت در برابر HPV تزریق واکسنی به نام گارداسیل می باشد با تزریق آن می توان بدن را در برابر این ویروس محافظت کرد.

زگیل تناسلی هر چند وقت یک بار رشد می کند؟

اگر زخم های دستگاه تناسلی که برداشته شده اند یا آنهایی که بدون هیچ گونه درمانی از بین می روند، ممکن است بعد از گذشت چند ماه مجدداً رشد کنند، البته زمانی این اتفاق می افتد که عفونت HPV توسط سیستم ایمنی بدن از بین نرفته باشد. بسیاری بر این باورند اگر سیستم ایمنی ضعیف شود می تواند منجر به شیوع مجدد آن شود.

در آزمایش HPV چه مواردی آزمایش می شود؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) گروهی است که بیش از 150 ویروس مرتبط با آن وجود دارد. برخی از انواع HPV به دلیل خطر ابتلا به سرطان بسیار خطرناک هستند. در آزمایش HPV مواد ژنتیکی DNA یا پیام رسان RNA) HPV پرخطر (hrHPV) مورد بررسی قرار می گیرد. در این آزمایش در درجه اول برای غربالگری سرطان دهانه رحم یا برای تعیین اینکه آیا فرد در معرض خطر سرطان دهانه رحم می باشد یا خیر انجام می شود.

آزمایش HPV  هر چند وقت یک بار انجام می شود؟

آزمایش HPV  هر 5 سال یک بار به تنهایی یا به همراه انجام آزمایش مولکولی پاپ اسمیر انجام می شود. این آزمایش در خانم های 30 تا 65 ساله انجام می شود. در صورت وجود عوامل خطر مانند سیستم ایمنی ضعیف شده یا سابقه شخصی ضایعات پیش سرطانی ممکن است در سنین پایین تر و بیشتر اوقات غربالگری انجام شود. همچنین در خانم هایی که در سن 21 تا 29 سال هستند و نتیجه غیر طبیعی پاپ اسمیر دارند آزمایش HPV باید انجام شود. نمونه های گرفته شده از سلول ها در طی معاینه لگن با استفاده از برس کوچک از ناحیه گردن رحم درون یک بطری حاوی ماده نگهدارنده مخصوص مایعات قرار داده می شود. از همان نمونه ها می توان برای آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV نیز استفاده شود.

آمادگی های لازم قبل از انجام تست HPV

به طور معمول توصیه می شود که 24 ساعت قبل از آزمایش از برقراری رابطه جنسی، دوش واژینال یا استفاده از محصولات واژن مانند کرم، دئودورانت یا داروها خودداری کنید. هرگونه دستورالعمل به شما داده را دنبال کنید. ممکن است از شما خواسته شود مثانه خود را قبل از معاینه خالی کنید.

آیا ویروس HPV درمان می شود؟

پاسخ مثبت است می توان از شر این علائم خلاص شد. زگیل های تناسلی هنگامی ظاهر می شوند که یک عفونت HPV کم خطر باعث ایجاد تغییرات غیر طبیعی در سلول های پوستی شود، که به رشد یک عارضه گوشتی بدون درد تبدیل می شوند. در حالی که درمانی برای عفونت HPV  وجود ندارد، برخی از روش های درمان وجود دارد که عبارتند از:

کرم های موضعی :کرم های تجویز شده و محلول های مایع مانند Warticon و Condyline حاوی پودوفیلوتوکسین هستند که عصاره گیاهی است که خاصیت ضد ویروسی دارد. این روش های درمانی به طور مستقیم روی زگیل اعمال می شوند و با سرکوب ویروس و جلوگیری از انتشار و تکثیر آن تاثیر می گذارند. سرانجام سلول های زگیل از بین می روند و با بافت جدید پوست جایگزین می شوند.

کرایوتراپی : زگیل های قابل مشاهده با استفاده از نیتروژن مایع منجمد می شوند. پزشک نیتروژن را مستقیماً بر روی زگیل اعمال می کند، که ممکن است باعث احساس سوزش خفیف تا متوسط ​​در طول درمان شود. پس از آن، پوست روی و اطراف زگیل تاول می زند که در طی 7-14 روز خشک می شود و بهبود می یابد. ممکن است زگیل در این مدت از بین برود، اگرچه ممکن است برخی از زگیل ها به بیش از یک درمان برای رفع کامل نیاز داشته باشند.

اسید : تری کلرواستیک استیک می تواند برای درمان زگیل های مرئی استفاده شود و مستقیماً توسط متخصص زنان یا سایر متخصصین آموزش دیده پزشکی روی زگیل اعمال می شود. این اسید برای از بین بردن رشد با از بین بردن پروتئین موجود در سلول های زگیل استفاده می شود. این روند هفتگی تکرار می شود تا زگیل کاملاً از بین برود، که می تواند بین 6-10 هفته طول بکشد. این م