لیزر واژینال

با افزایش سن و نزدیک شدن به سن یائسگی واژن خانم ها دستخوش تغییراتی می شود که ممکن است برای آنها ناخوشایند باشد. به دنبال همین مشکلات خانم ها به سراغ انواع روش های درمانی سنتی می روند که این روش ها در بسیاری موارد موثر و علمی نیست.

از جمله تغییراتی که ممکن است در ناحیه واژن خانم اتفاق بیفتد آتروفی یا خشکی واژن، شل شدن پوست واژن و تغییر شکل آن می باشد که موجب بروز مشکلاتی از جمله بی اختیاری ادرار، خارش یا سوزش و درد ناحیه واژن حین نزدیکی می شود. در برخی از خانم ها این علائم خفیف و در برخی ممکن است شدیدتر باشد.

در سال های اخیر روش های درمانی موثری به نام لیزر واژینال بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

اما در این میان سوالاتی ممکن است مطرح شود که آیا لیزر واژینال روشی ایمن می باشد؟ جوانسازی واژن با لیزر تا چه اندازه موثر است؟ لیزر واژینال چگونه موجب بهبودی بافت واژن می شود و نحوه کار با آن به چه صورت است؟

موارد کاربرد لیزر واژینال

• لیزر واژینال، درمان جدیدی است که می تواند به تسکین علائم دوران یائسگی کمک کند. بعد از یائسگی، سطح هورمون استروژن پایین می آید و همین امر می تواند منجر به بروز مشکلات فراوانی شود که با استفاده از لیزر می توان به بهود این علائم کمک کرد. از جمله کاربردهای لیزر واژینال:
  • درمان خشکی واژن
  • بهبود درد هنکام رابطه جنسی
  • درمان انواع مشکلات بی اختیاری ادرار
  • روشن تر کردن پوست ناحیه تناسلی
  • تنگ تر کردن ناحیه داخلی واژن
  • درمان سوزش، خارش و عفونت های مکرر واژن
  • بازسازی و ترمیم لیه های ناحیه تناسلی

انواع لیزر واژینال

لیزر CO2

لیزر CO2، لیزری است که سال ها در حوزه پزشکی مورد استفاده پزشکان است و به درمان ناهنجاری های پیش سرطانی دهانه رحم و یا زگیل تناسلی کمک می کند. بعد از اعمال بی حسی موضعی، پروب وارد واژن می شود. اشعه لیزر به بافت نفوذ می کند و باعث تولید کلاژن بیشتر در بافت شود. لیزر هم چنین باعث تولید رگ های خونی جدید و بهبود توازن و تعادل در غشای موکوزی نیز خواهد شد. بعد از انجام این روش، کلاژن و الاستین به سرعت در بافت تولید می شود و به همین خاطر، بسیاری از خانم ها از تسکین سریع علائم رضایت کامل دارند. این روش درمانی باید به فاصله چند هفته مجدد تکرار شود.

لیزر مونالیزا تاچ

از لیزر مونالیزا تاچ در درمان انواع بیماری های زنان و روش های درمان زیبایی ناحیه تناسلی خانم ها استفاده می شود. لیزر مونالیزا تاچ با تابش پالس های بسیار کوچک لیزر CO2 به نواحی مورد نظر موجب تحریک کلاژن، الاستین و بافت های آن منطقه جهت بازسازی و تشکیل سلول های جدید و فاکتورهای رشد می شود.

نتایج بدست آمده از روش لیزر مونالیزا تاچ بازسازی لایه مخاطی واژن و هیدراته شدن آن در نتیجه جوانسازی و بازگرداندن خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بافت واژن می باشد.

چه انتظاراتی می توان از لیزر واژینال داشت؟

درمان با لیزر در حدود پنج دقیقه به طول می انجامد. نیازی به بیهوشی نیست و این گونه می توان گفت که انجام این روش، هیچ گونه دردی را به همراه نخواهد داشت. لیزر، چرخش 360 درجه ای دارد و به همین خاطر، تمام بافت واژن را تحت پوشش قرار خواهد داد.

جوانسازی واژن با لیزر

آیا بعد از لیزر واژینال، محدودیتی در انجام کارها وجود دارد؟

بسیاری از خانم ها بلافاصله بعد از لیزر درمانی، قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود هستند. با این حال، توصیه می شود تا چند روز بعد از درمان، از برقراری رابطه جنسی خودداری شود.

نکته ای که باید در این جا به آن اشاره کنیم این است، با این که لیزر واژینال روش درمانی ایمن و موثری است اما خانم های مبتلا به سرطان پستان که قادر به استفاده از استروژن واژنی نیستند، می توانند از سایر روش های غیر هورمونی استفاده کنند. این روش ها نیز اثربخشی خاص خود را دارند.

مزایای لیزر واژینال

• لیزر واژینال، تابش لیزر و تولید کلاژن بیشتر در بافت واژن به تنگ شدن واژن نیز کمک می کند.
  • لیزر واژینال، روشی کاملا ایمن و بی خطر می باشد.
  • استفاده از لیزر مونالیزا کاملا بدون درد می باشد.
  • نیاز به بیهوشی ندارد.
  • مدت زمان کوتاه پروسه درمان است. لیزر واژن تنها در حدود چند دقیقه به طول می انجامد.
  • امکان انجام کارهای روزانه بعد از لیزر درمانی وجود دارد.
  • لیزر واژینال در این روش، مورد تائید سازمان غذا و دارو می باشد.
  • این روش به هیچ گونه استراحتی نیاز ندارد و دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد.
  • درمان با لیزر طی تعداد جلسات کمتری انجام می شود.
  • نتایج درمان بلافاصله قابل مشاهده می باشد.
  • نسبت به روش های جراحی هزینه کمتری دارد.
  • لیزر معمولا به صورت سرپایی انجام می شود و فرد می تواند پس از انجام درمان به منزل خود باز گردد.

عوارض لیزر واژن

• علائمی ممکن است بعد از انجام لیزر بروز کند که معمولا شامل سوزش، درد مختصر و تورم می باشد که بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا می کند.
  • احتمال بسیار کمی وجود دارد که عوارضی مانند عفونت، اسکار و یا تغییر در میزان حساسیت جنسی رخ دهد.

نتیجه گیری

برای جلوگیری از عوارض بلندمدت لیزر واژینال و تاثیرات نامطلوب آن، بهتر است قبل از هر اقدامی در خصوص انجام لیزر واژینال به یک متخصص یا جراح زیبایی زنان مراجعه کرده و مشاوره های لازم را در این خصوص از ایشان دریافت کرده تا بتوانند بهترین گزینه درمانی را برای شما عزیزان انجام دهند.