هیستروسکوپی رحم چیست؟

رحم بانوان به عنوان عضوی که عهده دار حفظ سلامت جنین است گاها با مشکلات و بیماری هایی مواجه می شود که تنها راه درمان بررسی دقیق آن است. در گذشته به علت نبود ابزارآلات و تکنولوژی های پیشرفته بسیاری از بیماری ها ناشناخته می ماند . حتی زمانی که فردی به سقط جنین دچار می شد، پزشکان نمی توانستند علت مشخصی برای آن در نظر بگیرند، بنابراین راز ناباروری برخی زوجین به صورت معمای حل نشده باقی می ماند.

اما در عصر حاضر به دلیل همسنگری علم و تکنولوژی روش های بسیاری ابداع شده که ضمن ایجاد بستری مناسب برای درمان بیماری های رحمی، می تواند علل برخی پدیده ها مانند ناباروری را نیز تشخیص دهد. یکی از این روش ها هیستروسکوپی تشخیصی درمانی است که توانسته کمک شایانی در زمینه تشخیص و درمان ناباروری داشته باشد.

اگر تجویز پزشک به انجام جراحی هیستروسکوپی شما را به این نوشتار هدایت کرده، پیشنهاد می کنیم برای درک و شناخت بهتر از این روش تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید:

آنچه هیستروسکوپی تشخیص می دهد

همانطور که گفته هیستروسکوپی نوعی روش تشخیصی و درمانی است که می توان از آن برای تشخیص عارضه های ناحیه رحم و لوله های فالوپ کمک گرفت . لازم به ذکر است استفاده از این روش نیازمند ایجاد برش بر روی شکم بیمار نبوده و تنها از راه واژن می توان از آن استفاده کرد.

آیا از هیستروسکوپی تنها برای تشخیص استفاده می شود؟

از عبارت تشخیص و درمان که در پی نام هیستروسکوپی می آید ، می توان دریافت که از این روش در درمان بیماری های رحم مانند: برداشت فیبروم های رحمی و یا پولیپ نیز  استفاده کرد، یا حتی می توان برای بررسی علل ناباروری و انجام بیپوسی رحم ( نمونه برداری رحم ) نیز بهره برد. از جمله موارد استفاده از هیستروسکوپی عبارت اند از:

• ارزیابی شکل و ساختار رحم
  • ارزیابی بافت های غیر طبیعی در رحم
  • ارزیابی و درمان انسداد لوله های فالوپ
  • علت یابی ناباروری
  • علتیابی سقط مکرر
  • ارزیابی و درمان فیبروم های رحمی
  • درمان اختلالات بافتی رحم
  • ارزیابی و درمان خونریزی های شدید
  • تنظیم محل قرار گیری و یا خارج کردن IUD

چگونه برای انجام هیستروسکوپی آماده شوید

برای انجام این آزمایش باید دقت داشته باشید که در دوران قاعدگی نباشید، چراکه در این دوران انجام هیستروسکوپی امکان پذیر نخواهد بود. علاوه بر این اگر احتمال می دهید که باردار باشید انجام این آزمایش باید قبل از تخمک گذاری صورت گیرد. باید توجه داشته باشید قبل از انجام هیستروسکوپی از دوش واژینال، تامپون و یا کرم های واژینال استفاده نکرده باشید.

توجه به این نکته ضروری است که اگر بخواهید این آزمایش را در صورت بیهوشی عمومی انجام دهید باید از خوردن و آشامیدن در شب قبل از آزمایش اجتناب کنید، چراکه در غیر این صورت انجام آزمایش به تعویق خواهد افتاد.

هیستروسکوپی رحم چیست؟

در صورت وجود این موارد انجام هیستروسکوپی به تعویق می افتد

• بارداری و یا احتمال آن
  • ابتلا به مشکلات قلبی
  • ابتلا به مشکلات ریوی
  • در صورت مصرف برخی دارو ها مانند آسپرین و وارفارین
  • ابتلا به عفونت واژن و یا لگن حتی در 6 ماه گذشته

بانوان باید در نظر داشته باشند که قبل از انجام جراحی باید پزشک خود را از مصرف برخی دارو ها و یا ابتلا به برخی بیماری کاملا آگاه کنند.

نحوه انجام هیستروسکوپی

این جراحی ممکن است با بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی صورت گیرد که شرایط انتخاب بیهوشی عمومی را در پاراگراف بالا بیان کردیم.

در این آزمایش وسیله ای به نام اسپکولوم که به ژل آغشته شده است در دهانه واژن قرار می گیرد. این دستگاه دهانه واژن را باز کرده و امکان دید بیشتری را به جراح می دهد. سپس دستگاه هیستروسکوپی به داخل واژن هدایت می شود. دوربین تعیبه شده در سر این دستگاه تصاویر واضحی از دیواره و نواحی داخلی رحم را به نمایش می گذارد. ممکن است برای دید بهتر از نوعی گاز یا مواد قندی _ نمکی نیز استفاده شود.

اگر بیمار نیازمند نمونه براری و یا درمان بیماری باشد وسیله و ابزار مورد نیاز از طریق هیستروسکوپ وار رحم خواهد شد. اگر تنها هدف از آزمایش تشخیص باشد این عمل ظرف نیم ساعت به اتمام خواهد رسید.

آیا انجام هیستروسکوپی عوارض دارد؟

این آزمایش می تواند عوارضی نیز داشته باشد که در ادامه به طور اجمالی به آن می پردازیم:

• بروز لکه بینی و یا خونریزی

• تسریع در زمان بهبودی
  • امکان بستری کوتاه مدت
  • کاهش بروز درد
  • راهی جهت جلوگیری از انجام هیسترکتومی ( جراحی برداشتن رحم )
  • جلوگیری از ایجاد برش روی شکم
  • کاهش ابتلا به عفونت و زخم

هزینه هیستروسکوپی

میزان هزینه این آزمایش به موارد بسیاری بستگی دارد که از جمله می توان به تشخیصی و یا درمانی بودن آن اشاره کرد. بنابراین امکان ارئه هزینه مشخص برای آن غیر ممکن است. شما می توانید با مراجعه به متخصص زنان و بررسی مشکل رحمی خود درباره میزان هزینه با پزشک صحبت کنید.