هیسترکتومی (جراحی برداشتن رحم)

هیسترکتومی، روش جراحی است که با برداشت رحم همراه می باشد. با انجام این روش، دیگر امکان بارداری وجود نخواهد داشت. بسته به دلیل انجام جراحی، ممکن است سایر بافت ها و ارگان ها مانند تخمدان ها و یا لوله های فالوپ نیز برداشته شوند.

دکتر زینب برکتی متخصص زنان، زایمان و نازایی و جراح زیبایی زنان می باشند. شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر زینب برکتی می توانید با شماره های 09023860697 و 09203860697 تماس حاصل فرمائید یا از طریق پیج اینستاگرام با ایشان در تماس باشید.

دلایل انجام هیسترکتومی

هیسترکتومی به منظور درمان شرایط زیر از سوی پزشک تجویز می شود:

• خونریزی غیر طبیعی از واژن که با سایر روش های درمانی کنترل نمی شود
  • اندومتریوز شدید (رشد بافت رحمی خارج از رحم)
  • فیبروم رحم (توده های غیر سرطانی) که به مرور بزرگ می شوند، دردناک هستند و می توانند منجر به خونریزی شوند
  • تشدید دردهای لگنی
  • افتادگی رحم. زمانی که رحم به دلیل ضعیف شدن عضلات کف لگنی به سمت واژن افتادگی پیدا می کند. این اختلال می تواند باعث بی اختیاری ادرار و یا مشکلات مربوط به دفع مدفوع شود
  • سرطان رحم و یا تخمدان و یا هرگونه ناهنجاری که می تواند منجر به سرطان شود

آیا روش های های جایگزینی دیگری برای هیسترکتومی وجود دارد؟

بله. هیسترکتومی تنها یکی از راه های درمان مشکلات مربوط به رحم می باشد. با این حال، هیسترکتومی  می تواند در شرایط خاص، گزینه بسیار مناسبی باشد. توصیه می شود حتما در خصوص سایر روش های درمانی با پزشک مشورت داشته باشید.

به عنوان مثال، خانم هایی که در آینده قصد بارداری دارند، می توانند با مشورت پزشک، از مزایای سایر روش های درمانی بهره مند شوند.

روند عمل هیسترکتومی

اقدامات قبل از هیسترکتومی

• پیش از جراحی، تمام جوانب این روش جراحی از جمله مزایا و عوارض احتمالی برای بیمار شرح داده خواهد شد. در صورتی که احتمال بارداری وجود داشته باشد، قبل از جراحی باید تست بارداری انجام شود.
  • جهت اطمینان از عدم ابتلا به مشکلات پزشکی، آزمایش خون، آزمایش ادرار و یا تست الکتروکاردیوگرام انجام خواهد شد.
  • بسته به سابقه پزشکی و معاینات بالینی، تست اولتراسوند لگنی به منظور بررسی تخمدان ها و رحم از سوی پزشک تجویز خواهد شد.
  • بهتر است شش تا هشت ساعت قبل از جراحی چیزی خورده و یا آشامیده  نشود تا احتمال بروز مواردی مانند استفراغ به حداقل برسد.
  • برخی خانم ها تا چند ساعت بعد از جراحی، چیزی نمی خورند و نمی آشامند تا معده تا حد امکان خالی باقی بماند.

در طول جراحی هیسترکتومی

هیسترکتومی در حدود یک تا دو ساعت به طول می انجامد و می تواند با بیهوشی عمومی و یا موضعی انجام  شود، که هر دو حالت بیمار هیچ گونه دردی را احساس نخواهد کرد. پیش از آغاز جراحی، کاتتری داخل ورید قرار می گیرد تا داروها و مایعات مورد نیاز تزریق شوند.

هیسترکتومی به سه نوع زیر می تواند انجام شود:

• هیسترکتومی شکمی

در این روش، برشی در قسمت زیر شکم زده می شود. این برش می تواند به صورت افقی و یا عمودی باشد. رحم از رگ های خونی  و بافت های همبندی جدا و از طریق برش ایجاد شده، برداشته خواهد شد. در پایان، لایه ای از شکم بخیه زده می شود. بخیه ها تقریبا یک هفته بعد از جراحی، کشیده خواهند شد.

• هیسترکتومی واژینال

در این روش، برشی در دیواره فوقانی واژن زده می شود. پزشک از راه برش و با استفاده از ابزارهای استریل، رحم را از رگ های خونی و بافت ها جدا می کند. در پایان، برش بخیه زده خواهد شد.

با بهبود و ترمیم واژن، طول واژن به اندازه ای باقی می ماند که فرد هنگام رابطه جنسی احساس راحتی داشته باشد.

• هیسترکتومی لاپاراسکوپی

در این روش، سه تا چهار برش کوچک بر روی دیواره شکم زده می شود تا امکان قرارگیری لاپاراسکوپ و سایر ابزارها فراهم گردد. رحم از طریق واژن و یا برش های شکمی خارج خواهد شد. در پایان جراحی، قسمت فوقانی واژن و برش های شکمی  بخیه زده می شوند.

در پایان هر یک از روش های جراحی، بیمار به اتاق ریکاری منتقل و علائم حیاتی بدن مانند فشار خون، ضربان قلب و تنفس بررسی خواهد شد. چند ساعت بعد از جراحی، بیمار می تواند خوردن مایعات را شروع کند.

مراقبت ها و دوره نقاهت بعد از هیسترکتومی

بعد از عمل هیسترکتومی، تمامی مراقبت های لازم در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت. در طول جلسات مراجعه به پزشک، بخیه ها بررسی و در صورت لزوم، کشیده خواهند شد. مراقبت های کلی در خصوص این روش جراحی به شرح زیر می باشد:

• بیمار می تواند استحام کند و بخیه ها با آب و صابون شسته شوند.
  • استفاده از کرم و لوسیون بر روی پوست اطراف بخیه ها می تواند به تسکین علائمی مانند خارش کمک کند.
  • میزان فعالیت ها باید به تدریج اضافه شود. تقریبا این گونه می توان بیمار بعد از گذشت چهار تا شش هفته قادر به انجام تمام کارهای خود خواهد بود. در صورتی که جراحی واژینال و یا لاپاراسکوپی انجام شود، این بازه زمانی کمتر خواهد بود.
  • بیمار می تواند از قرص های مسکن تجویز شده از سوی پزشک استفاده کند.
  • اجازه مسافرت هوایی سه هفته بعد از جراحی به بیمار داده می شود.
  • دوش واژینال و یا قرار دادن شی ای مانند تامپون داخل واژن، به مدت چهار هفته ممنوع است.
  • برقرری رابطه جنسی به مدت شش هفته ممنوع است. البته با این حال، در این خصوص حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید.
  • رفتن به استخر بعد از گذشت دو هفته بلامانع است. اما شنای سنگین به مدت چهار هفته ممنوع می باشد.
  • بسته به شرایط جسمانی و حال بیمار، آغاز فعالیت های ورزشی بعد از گذشت چهار تا شش هفته بلامانع می باشد.
  • در خصوص زمان مناسب بازگشت به محل کار، حتما با پزشک مشورت داشته باشید. اما بهترین زمان، سه تا شش هفته بعد از جراحی می باشد.

توجه داشته باشید احساس درد و یا ترشح و خونریزی از واژن بعد از جراحی کاملا طبیعی است و بیمار می تواند از داروهای مسکن و یا پدهای جاذب استفاده کند.

در پایان این که

هیسترکتومی، روش جراحی است که در آن رحم برداشته می شود. رحم می تواند به دلیل وجود فیبروم (توده های غیر سرطانی) بزرگ شود و شاهد بروز مشکلات بعدی خواهیم بود. در حدود ده درصد موارد، این روش جراحی به منظور درمان سرطان رحم انجام می شود. هیسترکتومی، به تسکین علائمی از قبیل درد، خونریزی های شدید و سایر علائم آزار دهنده کمک می کند.